Mit csinál a logopédus?

Naszvadi Mirabella Anna gyógypedagógus, logopédus, terápiás kutya felvezető azt mondja el, mit csinál egy logopédus, milyen problémákkal fordulhatunk hozzá.

Sok szülő tisztában van azzal, hogy az óvodában vagy iskolában több szakember is foglalkozhat gyermekével. Tudják, hogy a különböző intézményekben az óvónéni, a dadus néni, a tanító néni, a védőnő mit csinál. Ugyanakkor ezeken a helyeken elérhetőek lehetnek pszichológus és a gyógypedagógus által tartott foglalkozások is.

A logopédus gyógypedagógus, akihez akkor fordulnak a szülők, ha a gyermek nem kezdetett el beszélni, ha a hangokat nem megfelelően képzi, orrhangon beszél vagy dadog.

Milyen problémával keresheti meg a szülő a logopédust?

–       Nyelvi késés, megkésett beszédfejlődés. Erről akkor beszélünk, ha a kétéves gyermek nem használ 50 aktív szót vagy egyáltalán nem beszél. Ilyen esetben mindenképpen szükséges felkeresni szakembert.

–       Artikulációs zavar/pöszeség terápiája során a helytelenül képzett beszédhangokat javítja a logopédus. Ép beszédfejlődés során a gyermekek artikulációja egyre pontosabb és fejlettebb lesz. A beszédészlelésük is javul így a különböző beszédhangokat is képesek lesznek elkülöníteni egymástól. A gyerekek beszéde spontán javul 4,5-5 éves korra, így addig a logopédiai terápia nem szükséges.

Ha a beszédhangok pontatlansága, helytelen képzése 5 éves kor után is fennáll, akkor szükséges a logopédus segítsége.

Szülőként érzékelhetjük a beszédhangok torzítását, például a sz hang esetében a nyelv becsúszik a fogak közé, lehetnek hangcserék például sz hang helyett s hangot mond a gyermek vagy előfordulhat, hogy lehagy hangokat.

–       Beszédészlelés-beszédmegértés zavar esetén is segít a logopédus. A beszédészlelés az a készségünk, amikor a beszédhangokat, hangkapcsolatokat, hosszabb hangsorokat képes a gyermek felismerni és megismételni. Ez nem azonos a beszédmegértéssel. A beszédmegértés az a készség, amikor az szavak, szókapcsolatok, mondatok tartalmát felismeri, értelmezi, feldolgozza a gyermek.

–       Diszlexia prevenció a nagycsoportos óvodás korosztályú gyerekeknek ajánlott, akik iskolába készülnek. Ezeken a foglalkozásokon a részképességek és a nyelvi fejlesztés történik.

–       Nyelvlökéses nyelés terápiára akkor érkeznek logopédushoz a gyerekek, amikor a fogorvos vagy a fogszabályzó fogorvos észleli, hogy a gyermeknek nem megfelelő a nyelése. Ennek oka a fogzáródási rendellenesség, amely például a sokáig elhúzódó cumizás vagy ujjszopás miatt alakul ki.

–       Orrhangzós terápia, a leggyakrabban az ajak-és szájpadhasadékos gyerekeket érinti.

–       Dadogás, hadarás terápia során a gyermek beszéd folyamatosságának zavara áll fenn. Itt is beszélünk élettani dadogásról, amely 3-4 éves korban jelentkezhet. Ez azért van, mert a gyermek szókincse rohamosan fejlődik, mindent szeretne azonnal elmesélni, de nem képes arra, hogy olyan gyorsan előhívja a szavakat. Ilyenkor elkezdi ismételni az első szót vagy szótagot. A valódi dadogást onnan lehet felismerni, hogy 3-6 hónap után sem múlik el, izomgörcsök jelennek meg a megakadás után, erőlködik a gyermek. A dadogás terápia során a logopédus mellett pszichológus szakember is foglalkozik a gyermekkel.

A logopédiai fejlesztések mindig komplex módon történnek, hiszen egy-egy játékos feladattal rengeteg területet fejlesztünk.

Mindennek az alapja az ép hallás, ezért bármelyik terápiára is van szüksége a gyermeknek, először mindig a gyermek hallását kell megvizsgálni.

A logopédusoknak fontos feladata közé tartozik a szülői konzultáció, tanácsadás.

Fontos, hogy ne féljen a szülő szakemberhez fordulni, ha úgy érzi, hogy valami probléma lehet a gyermekkel, mert egy beszélgetés, tanácsadás során a szülő megnyugodhat, segítséget, útbaigazítást kaphat a továbbiakra nézve.

Weboldalunk sütiket használ a böngészési élmény fenntartásának érdekében.